Met de juiste inzichten kunt u uw bedrijf slimmer en toekomstbestendiger maken. Artificial Intelligence (AI) en data-analyse helpen bij strategische beslissingen, procesoptimalisatie en klantgericht werken. In deze kennisbank ontdekt u hoe u data effectief inzet.
Leeswijzer
Hier vindt u artikelen over onderwerpen zoals datavisualisatie en AI-toepassingen voor bedrijven. De inhoudsopgave helpt u snel toegang te krijgen tot relevante informatie.
Inhoudsopgave
1. Project AI in de Gastvrijheidssector
1.Project AI in de Gastvrijheidssector
Digitale Werkplaats heeft samen met de Toeristische Alliantie Fryslân en MKB Cyber Campus een project gedaan, genaamd: AI in de gastvrijheidssector. In dit project zijn zes groepen studenten van NHL Stenden Hogeschool aan de slag gegaan om adviesrapporten te maken van concrete AI-tools, zodat ondernemers deze konden implementeren in hun bedrijven.

1. De Appelhof – Wommels
De Appelhof is een camping in Friesland. De eigenaren liepen tegen een aantal problemen aan in de dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld veel klantaanvragen, hoog aantal telefoontjes van klanten en te veel tijd kwijt zijn aan het beantwoorden van dezelfde vragen. De studenten van NHL Stenden zijn aan de slag gegaan met een adviesrapport voor deze ondernemers om te kijken hoe AI ingezet kan worden om het werk efficiënter te kunnen uitvoeren. Uit het onderzoek van de studenten kwam een aantal suggesties naar voren: onder andere een QR code/Chatbot voor de klantenservice en de inzet van ChatGPT.
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!
2. Dicht bij Zee – Terschelling
Dicht bij Zee is een hotel op Terschelling, één van de Friese waddeneilanden. Het hotel had een aantal vraagstukken omtrent AI. Het hotel heeft personeelstekort en dus niet altijd de capaciteit om klanten online te beantwoorden. Daarnaast heeft het hotel problemen met het vertalen van de website en de inzet van sociale media. Studenten van NHL Stenden zijn aan de slag gegaan met deze kwesties en zij hebben een aantal suggesties. Dicht bij Zee kan AI inzetten bij vertalingen; met AI kunnen ze webpagina’s en sociale media content gelijk vertalen in de taal van de klant. Daarnaast kan AI helpen bij marketing: in content en afbeeldingen creëren die Dicht bij Zee kan inzetten voor sociale media en de website.
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!

3. Paviljoen Salt – Terherne
Paviljoen Salt is een restaurant in Terherne met unieke smaken, eigen gebrouwen bier en koffie. Ook is het een locatie voor proeverijen, team buildings en vergaderingen. Het restaurant wilde graag de inzet van AI verhogen, omdat het tegen een aantal problemen aanliep: tekort aan tijd en plannen. De studenten van NHL Stenden zijn aan de slag gegaan en uit hun onderzoek kwam een aantal oplossingen: Paviljoen Salt kan AI inzetten voor content genereren, automatische antwoorden voor klantenservice door middel van chatbots en de inzet van hulpmiddelen bij planning (Buffer, Hootsuite).
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!
4. Ons – Harlingen
Ons in Harlingen heeft diverse food trucks en een mobiele wijnkelder. Ons heeft een breed aanbod aan wijnen en verzorgt daarnaast ook catering. AI wordt op dit moment al ingezet binnen het bedrijf maar nog niet veel gebruikt. De studenten van NHL Stenden hebben onderzoek gedaan naar hoe de inzet van AI verbeterd kan worden binnen de onderneming. Ze hebben Ons advies gegeven over hoe een goede prompt geschreven kan worden. Daarnaast hebben ze suggesties gegeven voor welke tools waarvoor gebruikt kunnen worden. ChatGPT kan het beste worden ingezet bij schrijven en bewerken van teksten, maar MidJourney, Canva of Adobe Firefly bijvoorbeeld het beste voor afbeeldingen.
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!
5. Hoora Watersport – Heeg
Hoora is een familiebedrijf dat open zeilboten en jachten bouwt sinds 1978. Het biedt ook bootverhuur aan, slaapplaatsen en watersportactiviteiten. Problemen waar het bedrijf tegen aanliep zijn: klantervaring bij het bestellen van een product, de vertaling van de website, financiële beslissingen gebaseerd op data beter kunnen nemen en grote hoeveelheid tijd nodig om het merk uit te bouwen op sociale media.

De studenten van NHL Stenden hebben onderzoek gedaan bij Hoora Watersport en daar zijn een aantal adviezen uitgekomen. Als eerste kwam het advies om met behulp van AI te voorspellen welke aanbiedingen het meest aantrekkelijk zullen zijn voor klanten. Ook kan AI ingezet worden voor persoonlijke e-mail marketing, het schrijven van nieuwsbrieven en sociale media content. Ook hadden de studenten als advies om een AI chatbot in te zetten en het vertalen van content op de website.
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!
6. Pollepleats – Westhem
De Pollepleats is een trouw- en vergaderlocatie en heeft daarnaast groepsaccommodaties en wellnessfaciliteiten. Bij de Pollepleats is veel e-mailverkeer: aanvragen komen binnen per mail en alles wordt handmatig verwerkt. Studenten van NHL Stenden hebben zich hierin verdiept en zij hebben onderzoek gedaan naar hoe AI ingezet kan worden bij de Pollepleats. Een eerste resultaat van het onderzoek is: de inzet van een chatbot om vragen van klanten te beantwoorden. Daarnaast kan AI ingezet worden voor sociale media. De studenten hebben als advies de inzet van “Synthesia”. Door middel van dit programma kan tekst omgezet worden naar video content.
Zie de presentatie hieronder voor het volledige verhaal en concrete stappenplannen om AI tools ook te implementeren in uw onderneming!