Lunch & Learn Digitalisering
Op maandag 14 april vond bij Ruby Campus in Winschoten een Lunch & Learn sessie plaats voor ondernemers. De sessie stond in het teken van digitale veiligheid en digitale marketing. De sessie bood niet alleen kennisdeling, maar ook ruimte voor netwerken. De bijeenkomst vond plaats in samenwerking met DigiLink Drenthe, Digitale Werkplaats Fryslân en WOO-Groningen.
De Lunch & Learn stond in het teken van twee relevante hoofdonderwerpen voor ondernemers: digitale veiligheid en digitale marketing. De sessie begon met een gezamenlijke lunch, waarbij de ondernemers de mogelijkheid kregen om te netwerken. Aansluitend opende kwartiermaker Helma Hoving de kennissessie met een korte introductie van de nieuwe campus. Daarna begonnen de twee workshops.
Cybersecurity
Tijdens de workshop over cybersecurity werd ingegaan op de toenemende risico’s van cybercriminaliteit voor ondernemers. Erik Miedema en Corné van der Veen van MKB Cyber Campus hadden een interactieve workshop georganiseerd, waarin zij de ondernemers meenamen in de wereld van cybersecurity. Uit cijfers bleek dat één op de vijf ondernemers te maken krijgt met cybercriminaliteit. In de workshop werden verschillende onderwerpen besproken over kwetsbaarheden binnen een organisatie. Zo werd ingegaan op het belang van sterke wachtwoorden, Wifi, tweestapsverificatie en het bewust worden van phishing. Ook werd toegelicht hoe makkelijk het voor hackers is om bij gegevens te komen en is er een stappenplan behandeld over wat te doen wanneer je bent gehackt.

Digitale marketing
De tweede workshop werd gegeven door marketingdocent Niels Homans van NHL Stenden en richtte zich op digitale marketing. De sessie begon met een inventarisatie van de aanwezige kennis en ervaring met digitale marketing. Vervolgens werden de ondernemers meegenomen in een korte tijdsloop van de ontwikkeling van digitale marketing. Ook is gekeken wat voor toepassing AI heeft op digitale marketing voor de ondernemers. De workshop gaf ondernemers concrete handvaten om hun online zichtbaarheid te versterken, en benadrukte het belang van strategisch denken en het meten van resultaat.
Tips die naar voren kwamen in de workshop zijn:
- Formuleer duidelijke doelen met daarbij relevante KPI’s (Key Performance Indicators) om een meetbaar resultaat te behalen.
- Breng je doelgroep in kaart. Dit kan door personas op te stellen: wie zijn je klanten? wat willen ze? en waar bevinden ze zich?
- Gebruik de juiste mediakanalen, afgestemd op de voorkeuren van je doelgroep. Onderzoek waar jouw klanten zich online bevinden.